Reisdagje

24 januari 2020 - Rio Grande, Argentinië

Met weemoed vertrekken we uit Ushaia, het was toch een bijzondere bestemming. We moeten dezelfde weg terug als we gekomen zijn, andere wegen zijn er niet. Toch lijkt het anders. Het was op de heen weg al prachtig maar de eerste helft terug bijna nog mooier...voornamelijk hoog, veel meren, en ondanks veel groen toch veel zeer oudedode bomen en slingerende wegen langs de bergen. Daar genieten wij van. Als we onderweg 'café' zien staan stoppen we even, eerst denken we dat het niets is maar als we goed kijken is het een prachtig stukje land waar het riviertje de Rio Grande door heen loopt, met bruggetjes en veel bloemen, een leuk huisje met tafeltjes en stoelen en zoals we gewend zijn een zeer aardig gastvrouw. We nemen warme chocolademelk met iets wat op een pannenkoekje lijkt, het smaakt lekker, net vers gebakken door de man des huizes en we nemen er nog 1 mee voor onderweg. Vaak kost dit soort stops zo weinig, voor een paar peso's zijn onze magen weer gevuld.

Verder op weg naar de stad Rio Grande wordt de omgeving minder mooi, we zien de grote stad en de industrie die daar bij hoort, voor ons. Het is geen mooie stad, eerder grauw en grijs, we rijden wat rond omdat het nog wat vroeg is maar kunnen niets vinden waarvoor we de auto uit zouden komen. We zien dat de stad zijn best doet, veel fleurige bloemen in de middenberm, maar de huizen en winkels zien er niet aantrekkelijk uit. Wat we wel opmerken is dat de mensen die er wonen er wel tevreden mee zijn. Wat ons ook opvalt, door heel Chili en Argentinië, is de bewaking op straat. We roepen in Nederland nog wel eens, meer blauw op straat, daar is hier geen gebrek aan. Op elke hoek of in elke straat zie je agenten staan of lopen. Gevolg is dat we ons overal veilig voelen.

We logeren in http://linksaparthotel.com.ar/  . Morgen vroeg op, we moeten we de grens over naar Chili en met de ferry van Povenir naar Punta Arenas. Beetje spannend allemaal, alles moet op tijd, maar we zijn er klaar voor. Eerst nog een nachtje slapen in dit heerlijke hotel.

Buenos noches!!

1. Kees Nobels: