Moon Valley

2 februari 2020 - San Pedro De Atacama, Chili

Vandaag erg rustig aan.... de warmte en de hoogte doen toch wel iets met ons.. 😅

We besluiten, na een trage ochtend, rond 12.00 uur toch nog een laatste uitstapje te maken dicht bij huis..de Maan Vallei....13 km van San Pedro.

De Maanvallei dankt zijn naam aan het landschap, dit schijnt veel overeenkomsten te vertonen met het landschap van de maan. Op de maan zijn we nog nooit geweest, dus ik kan niet zeggen of dát waar is, maar een mooi en bizar landschap kun je zeker wel verwachten in de Maanvallei. De meeste mensen bezoeken de Maanvallei in Chili voor de prachtige zonsondergang, maar de vallei is zeker een uitgebreider bezoek waard. Ook kun je de Maanvallei verkennen met je auto. We maken wat stops onderweg om  naar een verlaten zoutmijn of uitzichtpunt te lopen en een zandduin te beklimmen. Er zijn veel fietsers onderweg, stoer maar met deze hitte nogal een opgaaf. Niet voor niets wordt dit gedeelte van de woestijn de Maanvallei genoemd, want het ziet er met zijn zand- en steenformaties serieus buitenaards uit. Het gebied maakt deel uit van het Nationaal natuurreservaat Los Flamencos en telt veel rots- en zandformaties die zijn ontstaan door wind- en watererosie. Het landschap kent een brede diversiteit van kleuren en textuur, waardoor het soms wat weg heeft van het oppervlak van de maan. Er zijn verschillende zoutvlaktes en zoutmeren waar de aanwezigheid van het zout een witte laag op het oppervlak achterlaat. Ook zijn er rotsen die boven het oppervlak uitsteken en uit zoute mineralen bestaan, deze rotsen lijken door de mens gemaakt te zijn.

Bij 1 van de stops zien we 3 nogal uitgeputte jongedames met hun mountainbike. Wim beklimt nog een zandduin, ik maak een praatje met hen. Ze zijn moe gestreden. Ik vraag of ze voldoende water bij zich hebben voor de terug tocht... Ehmmm, daar kijken ze niet naar uit... 3 meisjes van 21 jaar, 2 uit Chili en 1 uit Frankrijk. Alle 3 gestudeerd in Buenos Aires. Nu voor een paar weken met elkaar aan het reizen. De 1 studeerd medicijnen, de ander rechten en de 3e Int. Bussines. Ik zeg, als je nou gauw die fietsen achterin gooit voordat Wim weer beneden is, dan kan hij er niet meer omheen, jullie mee te nemen... 😜 Dat was niet tegen dovemans oren gezegt en huppakee, de fietsen staan in een mum van tijd achterin onze auto. Ze zijn zo ontzettend blij en Wim komt beneden en doet net of de auto met de fietsen niet zijn auto is (er rijden veel van deze rode auto's rond) ... maar hij heeft het al snel door en de meiden omhelsen hem bijna. 15 km in de auto terug naar San Pedro, Superrrr!  We nemen afscheid en ik beloof de foto's door te appen.

Samen pakken we nog een drankje in de stad waar het carnaval op zijn hoogte punt is met veel getrommel en weinig maatgevoel, as de ge mar leut heb.. toch, vanavond nog even genieten van de zonsondergang, dat moet lukken want we hebben nog geen wolkje aan de lucht gezien vandaag en dan worden de bergen zelf licht roze, machtig mooi.

Morgenochtend vertrekken we hier uit San Pedro, jammer maar we doen nog 2 nachtjes in Calama, ook een heerlijke plek om uit te rusten.

Beso & Abrazo, y hasta la proxima!!

Wim & José

1. Kees Nobels:
    3 februari 2020
    Hasta mañana..
  2. Margreet:
    3 februari 2020
    Geweldig van jullie om de dames mee te nemen top hoor
  3. Plonie pakvis:
    5 februari 2020
    Weer wat foto's bekeken;
    die van jullie samen onder zo'n prachtige sterren
    hemel super