De verdamping!!

6 februari 2019 - Orapa, Botswana

Vandaag gaan we de Kalahari in voor een game drive met overnachting, de Kalahari Game Reserve is op één na het grootste 'Game Reserve' in de wereld. Het beslaat een oppervlakte van 5.28 miljoen hectare, met hier en daar wat waterpannen en waterholes waar de dieren komen drinken. Verder is het er bloedheet en zie je dus 's-middags geen dieren, je moet er vroeg voor uit de veren of 's-avonds je leven riskeren om ze te zien. Vanaf de asfaltweg moet je 46 km over een zandweg met putten en poelen om bij de toegangspoort te komen, wij deden er 1uur en 20 minuten over. De toegang 'permits' en overnachting hadden we al geregeld dus we kunnen snel naar binnen, op naar de Sunday Waterpool voor het grote wild. Na 1 1/2 uur ploeteren door het zand daar aangekomen werden we verwelkomt door 5000 butterfly's, verder geen levende kip te zien, maar goed dat we onderweg nog giraffe's en springbokken gezien hebben. Dus dan maar naar een Waterhole waar we blijven slapen, hier ook geen hond te zien waar zouden de dieren toch zijn. We moeten wat vinden dus laten de slaapplaats voor wat hij is en rijden 2  1/2 uur naar een volgende Waterhole en zoeken daar wel naar een slaapplaats. Ik moet nodig plassen dus even stoppen om naast de auto een plasje te doen, het water raakt de grond niet....... voor het gele vocht de grond bereikt heeft is het al verdampt, 38 graden was het buiten,geen wonder dat er geen dier te zien is. De regels van het park zijn na half zeven in de auto of een vuur stoken i.v.m de wilde dieren die altijd wel op zoek zijn naar een hartige Flakkees brok vlees. Er hangt een donderwolk boven ons en de regen valt met bakken uit de hemel die overgaat in hagelstenen, José zegt film het maar want dit geloven ze op Flakkee niet. Slot van het liedje was geen gekook in die regen en doen we het maar met een boterham met pindakaas in de auto om daarna dood moe ons tentje in te kruipen. We vinden het wel spannend hoor mer zijn tweeën alleen in deze wildernis zo'n 150 km van de bewoonde wereld af en omgeven door nachtelijke wild dat op zoek is naar voedsel. Het werd dus een onrustig nachtje met veel regen, wind, bliksem en donders.

Tot morgen!

1. Gerrit Halbersma:
    6 februari 2019
    Spannend! We geniet van jullie avonturen.
  2. Marianne:
    7 februari 2019
    Jeetje wat een spannend avontuur!
  3. Plonie pakvis:
    7 februari 2019
    Ik voel de spanning kijk uit naar het vervolg!!!!