Spaans

28 januari 2020 - Calama, Chili

Vandaag weer een binnenlandse vlucht dus geen gezeur met allerlei formuliertje en stempels, wel een enorme druk vliegveld hoor, Santiago, je kan het wel vergelijken met Schiphol. Onze vlucht verliep prima tot ongeveer 15 minuten voor de landing. Veel turbulentie, huilende kinderen etc.. Maar wij weten onderhand wel dat het in zo'n gebied als deze woestijn behoorlijk te keer kan gaan. Soms vragen we ons wel af hoe dat de piloot zijn kist toch maar weer netjes op de grond krijgt, respect! We konden zonder enig oponthoud naar buitenlopen, naar de auto verhuurder, vlak voor de deur, Heb een of ander Koreaanse SUV gehuurd van het merk BAIC, een X35, met 5 versnellingen, wel hoop ik dat deze auto er niet is en ik iets anders mee krijg. En jawel we boffen, een dame achter de balie die geen Engels spreekt en een man voor de balie die geen Spaans spreekt dat moet tot misverstanden leiden, een kolfje naar mijn hand. Wij vertrekken met een dikke 4x4 Mitsubishi Jeep met automaat om hiermee door de woestijn te scheuren. We wensen de dame via Google translate nog een fijne dag en scheuren naar een hotelletje om plannen te maken voor de komende dagen rond San Pedro de Atacama. Vanavond in ons bescheiden onderkomen, Atankalama hotel, staat zalm met dille saus en gebakken aardappelen op het menu. En een of twee glazen wijn van de Malbec druif erbij en voor José een vers geperst sapje, heelijk toch!