Weer een schitterende dag!

31 januari 2020 - San Pedro De Atacama, Chili

Vandaag gaan we richting Laguna Tuyajto op zo'n 165 km van San Pedro. Eerst zetten we nog een Japans stelletje af in het dorp, we hebben 's-avonds wat gekletst met hen, het is een stel van in de 30, net 3 jaar getrouwd en ze maken een reis door Midden en Zuid Amerika. Het meerijden scheelt hen 4 km lopen met zware rugtas. Ze zijn zo blij met de lift, ze kunnen bijna niet ophouden met bedanken en zwaaien ons uit totdat we de hoek om zijn. Dat zijn toch leuke lifters ervaringen.

Opnieuw gaan we tot grote hoogtes maar niet zo hoog als gisteren... We tikken nu net de 4300 meter aan, weliswaar zeker ook hoog. Het rijdt heerlijk zo in de bergen. Onderweg passeren we 2 kleine dorpjes, op de 165 km, waar we even doorheen rijden. We zien wel dat er hard wordt gewerkt, bestratingen en huisjes zien er gezellig en knus uit. In een super mercato kopen we wat fruit en water. In een volgend dorpje drinken we koffie en thee op een terras van een local, altijd gezellig. Onderweg komen we langs Laguna Miscantie, een enorm blauw meer zomaar tussen de vulkanen en bergen dat op 4,3 km hoogte, het is hier schitterend. We waren een slagboom gepasseerd, zonder te betalen dus een jonge dame met een kilootje te veel, kwam achter ons aangerend, heb haar wat geholpen met afslanken door wat later op de rem te trappen. Naast eerder genoemd meer ligt Laguna Miniques, iets kleiner maar zeker zo blauw en niet minder mooi!  We maken veel foto's. 50 km verderop komen we aan bij onze eindbestemming, Laguna Tuyajto. Net zo mooi of nog mooier....woorden schieten te kort 😂 Na het genieten van al het moois rijden we dezelfde weg weer terug.

Weer bij onze Yurt aangekomen rusten we wat of doen een tukje. Het is 33 graden... 😎

Ik heb even een omschrijving opgezocht van een Yurt.. Een Yurt of Joert is een traditioneel ronde tent voor bewoning door rondtrekkende vee nomaden, die schapen, geiten, kamelen of paarden houden....dat vee hebben we niet maar de omschrijving rondtrekkende nomaden spreekt me wel aan.

Vanavond gaat Wim met de heer des huizes naar de maan... kijken en naar de sterren als er geen bewolking is. Hier op het terrein is een soort van berg en daar bovenop ingericht met donkere gordijnen om met 3 verschillenden telescopen naar het heelal te kijken. Wim zal er eerst uitleg over krijgen.

Mas sobre esto manana! Buenas noche's!

1. Kees Nobels:
    1 februari 2020
    Mooie dag. Ik kijk zo in de foto map.
    Zulke tenten (yurts) kwamen we ook veel tegen in Tibet.
    Ben benieuwd naar je maanfoto's. Hopelijk heldere hemel.