Waaaauw

17 januari 2020 - El Calafate, Argentinië

Van goed georganiseerde campings en hygiëne hebben ze geen kaas gegeten hier in Zuid Amerika daar was onze buurman Willie met zijn Toyota busje uit Nederland het wel met ons eens. Ook een jong stelletje uit ons eigen land dat al 2 en1/2 maand onderweg is kon dat beamen, dat er hier nog nieuwe auto's rondrijden zonder air bags en airco's hebben we onder de noemer geschaard dat alle verouderde types naar dit soort landen gaat. Genoeg hierover, wij willen tenslotte hier naar toe toch!!. Vandaag naar de Perito Moreno gletsjer, een vise versa tochtje van zo' n 200 km maar wie wil deze schoonheid nu niet eens bewonderen, op aanraden van onze buurman doen we niet de boottocht (boten zitten tjokvol en iedereen gaat voor je lens staan) als je een foto wil maken, dus wij kiezen voor het wandelpad langs de gletsjer, heel kunstig aangelegd langs een berg incl. stalen bruggen, echt iets van deze tijd wat ook wel moet want op de parkeerterreinen staan wel honderd bussen waarvan de meeste mensen niet verder komen dan het restaurant. Stom hoor,  want de Perito Moreno gletsjer is een natuurverschijnsel en de omvang is groter dan de stad Buenos Aires en is het hiermee het op 3 na grootste ijsveld ter wereld. Het is vernoemd naar de ontdekkingsreiziger Francisco Moreno, het heeft een lengte van 30 km en de ijsmuren zijn wel 55 mtr hoog en dan zit er ook nog eens 120 mtr onderwater. Een n elke dag verschuift de gletsjer zo'n 2 meter naar voren. Dit verschuiven gaat gebaart met een ontzettend kabaal en is super indrukwekkend, ik kan dat beamen want wij hebben het gehoort, het lijkt iets op onweer. Een absoluut hoogtepunt op onze rondreis door Zuid Amerika en we besluiten dit te vieren met een echt bed in een Air B&B en een etentje in een Argentijns restaurant.

Hasta Pronto!!

1. M. Swets van Dokkum: