Geysers Del Tatio

2 februari 2020 - San Pedro De Atacama, Chili

Vandaag wilden we wat minder kilometers maken dan de 2 vorige dagen. In het noorden van San Pedro zouden we een rondje langs diverse kleine dorpjes maken. Rond het middag uur komen we aan in een piepklein dorpje, Machuca, daar hebben ze het goed voor elkaar. Bij het binnen rijden treffen we meteen een gezellig terras met op de krijtborden  aangegeven lekkernijen die we daar kunnen gebruiken. Er zitten al enkele toeristen die met een busje daar heen gekomen zijn. Binnen staat een mooi Chileens meisje ons in het Engels te woord en we bestellen koffie, thee en een empanada met geitenkaas en voor Wim een empanada met kip. Ik klets nog wat met het meisje en vraag waar zij zo goed Engels heeft leren praten. Ze verteld dat ze 18 is en klaar is met school. Ik vraag... welke school? Hier in dit dorp met niet meer dan 20 huizen, een kerk en een kerkhof staat echt geen school. Ze vertelt dat ze op school ging in San Pedro en dat ze 's-morgens om 5.00 uur vertrok en eind van de middag om 5.00 uur weer thuis was. De afstand van dit dorp naar San Pedro is 120  minuten over een weg door de bergen die voor zou kunnen komen in de top 10 van gevaarlijkste wegen. Ik vraag ook nog wat ze nu gaat doen nu ze klaar is met school. Ze blijft nu een jaar thuis, werken in deze bar/restaurant en dan wil ze graag studeren, iets in de toeristen branche. We wensen haar veel succes. De empanada's smaakten heerlijk!!

We vertrekken en komen borden tegen Geysers El Tatio, daar wilden we eigenlijk morgen naartoe. We besluiten door te rijden naar de geysers. Het is een waardeloze weg, gravel, kuilen, verzakkingen en naar een hoogte van 4400 meter. We arriveren en moeten 20.000 peso's toegang betalen. Het landschap ziet er vulkanisch uit, zwart, grijs, grauw en het lijkt op een vulkaanmond. We zien enkele geysers en we rijden door naar het zwembad. Het is ondanks de schitterende temperatuur echt te koud om het zwembad in te gaan. Een kilometer verderop zien we nog 5 geysers. Het ziet er indrukwekkend uit. Het was leuk om te zien maar de afstand en het entree geld staan niet in verhouding met wat we hier aantreffen. Maar we vinden het toch leuk om de geysers zo van dichtbij te zien.

We aanvaarden te terugweg en doen voorzichtig. Om 17 uur zijn we weer terug in ons dorp, parkeren de auto en schieten een restaurantje in voor iets lekkers.

Dat was het weer voor vandaag. Vanavond als het donker is kijken of we nog een keer het treintje van Musk voorbij zien komen. Je hoort het morgen.

Groetjes Wim&Jose