El Chalten

15 januari 2020 - El Chalten, Argentinië

Vandaag na 3 prachtige zomerse dagen wakker geworden in de regen. We vertrekken met als doel El Chalten te bereiken. Eerste stuk gaat prima maar dan houdt de gladde  weg plots op. Na een kilometer nemen we 2 lifters mee, we kennen elkaar al uit een vorig dorp, 2 jonge Franse backpackers, Wim heeft toen hun pasta nog gekookt. Zij willen ook richting  El Chalten. Ze zijn erg blij. Maar het is geen gemakkelijke rit, vooral voor hen niet, zo achterin, we kunnen nauwelijks harder dam 35 km. p. u. door de gaten in de weg en grote stenen. We kunnen ze niet de hele rit meenemen, in het volgende dorp Tres Lagos, staat een politiepost. Aan het begin van dat dorp verlaten zij ons busje. Wij vervolgen onze weg, tanken bij een eeuwen oud benzinestation, drinken er koffie met net gebakken appelflap en denderen door.

's-middags rond 14 uur bereiken we El Chalten, middelgroot dorp, leuke hoofdstraat met heel veel eettentjes en winkeltjes. We zoeken een mooi plekje op de camping onderaan de bergen en aan het water en settelen ons. Misschien blijven we hier wat langer.

El Chalten, aan de voet van de Andes, is bekend om de markante pieken van de Cerro Torre (3102m) en Cerro Fitz Roy (3405m). Naast wandelen zijn er ook heel veel outdoor activiteiten waaronder berg beklimmen en mountainbike e. d. In het gehele dorp is het gezellig druk, op onze camping staan zeker 200 mensen. Het toilet gebouw is allang uit zijn jasje gegroeid met 4 douches en 4 toiletten. Wij hebben de tijd😏

Morgen verder!  Cansado!

1. Kees Nobels:
    15 januari 2020
    Toch te druk , zodat jullie morgen weer doorrijden? Intussen spreken jullie ook Frans , nemen we aan... douche, toilette, pain stok..
  2. Wim Nobels:
    15 januari 2020
    Nee, we blijven nog een nachtje, Wim is vandaag wandelen naar de top... Later meer!
    En ja, het Spaans gaat wel steeds beter..
  3. Coralien:
    15 januari 2020
    Geweldig al die ontmoetingen onderweg maar is het niet geoorloofd om lifters in je auto te hebben ?
  4. Wim Nobels:
    15 januari 2020
    In ons geval is het niet geoorloofd, we hebben 2 officiële zitplaatsen. Weliswaar achterin ook zitplaatsen, een bankje, maar zonder gordel. Dus helaas mag het dan niet...
    Leuk dat je ons zo volgt Coralien!
  5. Kees Nobels:
    Klinkt allemaal goed.
    Dan heb jij een kookbeurtje zeker.
    Geniet ervan...
  6. Gooitske Hobers:
    Hoi Jose en Wim
    We lezen en zien dat jullie weer een mooie reis maken. Jullie zijn nu op een punt aangekomen waar Gooitske en ik ook geweest zijn, El Chalten. Vandaar uit hebben we een trektocht in Los Glacieres gemaakt. Inderdaad genoeg te eten daar. Geniet lekker verder van jullie reis.
  7. Carry:
    19 januari 2020
    Wat een schitterende foto’s in een heel mooi gebied. Wij misschien volgend jaar😁
  8. Wim Nobels:
    20 januari 2020
    Zeker aan te raden Carry!